HUDOC številka | REF00000602 |
---|---|
Vlagatelj tožbe | FINDLAY |
Tožena država | Združeno kraljestvo |
Številka vloge | 00022107/93 |
Objavljeno v | Reports 1997-I |
Sestava sodišča | senat |
Datum vložitve tožbe | / |
Datum sodbe | 25.02.1997 |
Obravnavani členi | 6-1; 34; 41 |
Izrek sodbe | Kršitev čl. 6-1; Premoženjska škoda - zahtevek zavrnjen; Nepremoženjska škoda - zadošča že ugotovljena kršitev; Prisoditev stroškov in izdatkov - v postopku pred domačimi sodišči; Prisoditev stroškov in izdatkov - v okviru postopka po Konvenciji |
Ločena mnenja | Ne |
Ključne besede | Odločanje; Kazenska obtožba; Neodvisno sodišče; Nepristransko sodišče; Pravično zadoščenje; Premoženjska škoda; Stroški in izdatki |
 1. - 5. [...]
 
6. Vlagatelj pritožbe Alexander Findlay je angleški državljan, rojen leta
1961 v Kilmarnocku na Škotskem, ki trenutno živi v Windsorju v Angliji.
 
7. Leta 1980 se je pridružil Britanski vojski in postal član Škotske garde.
Njegova služba bi se morala končati oktobra ali novembra 1992, ko naj bi
prejel dovoljenje za premestitev in v starosti šestdeset let vojaško pokojnino.
 
8. Leta 1982 se je g. Findlay udeležil falklandske vojne. Med bitko pri
Mount Tumbledownu je bil priča smrti in poškodbam več svojih prijateljev,
sam pa je bil ob eksploziji granate ranjen v zapestje. Po mnenju sodnih
izvedencev se je zaradi tega dogodka pri njem pojavila post-travmatična
stresna motnja [PTSD], ki se je odražala v ponovnih videnjih, nočnih morah,
anksioznosti, nespečnosti in izbruhih jeze. Omenjeno motnjo so odkrili šele
po dogodkih 29. julija 1990 (glej točko 10).
 
9. Leta 1987 je med pripravami na službo na Severnem Irskem utrpel hudo
poškodbo hrbta, ko je padel z vrvi, ki se je strgala. Omenjena poškodba
je bila izredno boleča in je zmanjšala njegovo sposobnost za opravljanje
vojaških dolžnosti, kar je po mnenju izvedencev pri njem povzročilo občutke
stresa, krivde in depresije.
 
10. Leta 1990 so vlagatelja pritožbe z njegovim polkom poslali na Severno
Irsko. 29. julija je po hudem pijančevanju s pištolo zagrozil članom svoje
enote, da bo ubil sebe in nekatere izmed njih. Nato je v televizor izstrelil
dva strela in pozneje izročil orožje. Sledila je njegova aretacija.
 
[...]
 
14. Vlogo sklicnega častnika [convening officer] je prevzel generalmajor
Corbett, poveljnik Londonskega okrožja, ki je za g. Findlaya na podlagi
osmih obtožb, ki so sledile incidentu z dne 29. julija, do sojenja odredil
pripor ter odločil, da mu bo sodilo splošno vojaško sodišče.
 
15. 31. oktobra 1991 je sklicni častnik sklical splošno vojaško sodišče
in imenoval vojaške osebe - častnike, ki naj bi nastopale kot tožeči častnik,
njegov pomočnik, pomočnik zagovorniškega častnika (ta naj bi g. Findlaya
zastopal poleg njegovega zagovornika), ter člane vojaškega sodišča.
 
16. Vojaško sodišče so sestavljali predsednik in štirje člani. [...] Vsi
člani vojaškega sodišča so bili podrejeni sklicnemu častniku, služili pa
so v enotah, nameščenih v londonskem okrožju. Nihče izmed njih ni bil pravno
usposobljen.
 
17. [...]
 
18. Sodnik odvetnik [judge advocate] za splošno vojaško sodišče, po poklicu
sicer odvetnik in pomožni sodnik odvetnik pri Uradu Generalnega sodnika
odvetnika, je bil imenovan s strani Generalnega sodnika odvetnika.
 
19. 11. novembra se je g. Findlay z zagovornikom zglasil na splošnem vojaškem
sodišču v vojašnici Regents Park v Londonu. Priznal je krivdo za tri napade
(civilno kaznivo dejanje), dve kršitvi reda in vojaške discipline (vojaško
kaznivo dejanje) ter dve grožnji s smrtjo (civilno kaznivo dejanje).
 
20. - 22. [...]
 
23. Po poslušanju dokazov in govorov se je vojaško sodišče v spremstvu sodnika
odvetnika umaknilo, da bi odločilo o kazni. Po svoji vrnitvi je sodišče
vlagatelja pritožbe obsodilo na dve leti zapora, ga degradiralo na položaj
gardista in ga odpustilo iz vojske (kar je imelo za posledico znižanje pokojnine,
do katere je bil upravičen). Za izrečeno kazen sodišče ni navedlo nikakršnih
razlogov.
 
[...]
 
24. Po Zakonu o vojski iz leta 1955 sodba vojaškega sodišča nima učinka,
dokler je ne potrdi potrjevalni častnik. V Findlayevem primeru je bil slednji
(kot po običajni praksi) ista oseba kot sklicni častnik. G. Findlay je pri
njem zahteval omilitev kazni.
 
Po sprejemu nasveta s strani Urada Generalnega sodnika odvetnika je potrjevalni
častnik 16. decembra vlagatelja pritožbe obvestil, da sodba obvelja.
 
25. Vlagatelja pritožbe, ki je bil v strogem priporu od jutra pred obravnavo
dalje, so 18. novembra premestili v vojaški, zatem pa 21. decembra v civilni
zapor.
 
26. Podal je pritožbo pri prvem od revizijskih organov, pri Namestniku
Generalnega direktorja za personalne zadeve kot delegatu Vojaškega odbora,
pravno nekvalificiranem častniku, ki je pridobil nasvet Urada Generalnega
sodnika odvetnika. G. Findlay je bil 22. januarja 1992 pismeno obveščen,
da je bila njegova pritožba zavrnjena.
 
27. Nato se je pritožil pri drugem revizijskem organu, članu Obrambnega
sveta, ki prav tako ni imel pravnih kvalifikacij, nasvet pa je prav tako
prejel od Urada Generalnega sodnika odvetnika. Ta pritožba je bila zavrnjena
10. marca.
 
28. Nasvet na vseh treh stopnjah, dan s strani Urada Generalnega sodnika
odvetnika, vlagatelju pritožbe ni bil razkrit, prav tako pa mu niso bili
razkriti razlogi za izrek kazni in zavrnitev pritožb.
 
29. 10. marca je vlagatelj pritožbe zaprosil Oddelčno sodišče [Divisional
Court] za dovoljenje za izpodbijanje ugotovitev vojaškega sodišča. Zatrjeval
je, da je izrečena kazen previsoka, da je postopek potekal v nasprotju z
naravno pravičnostjo, sodnik odvetnik pa naj bi se med obravnavo do njega
dvakrat obnašal sovražno.
 
14. decembra je Oddelčno sodišče dovoljenje zavrnilo z obrazložitvijo, da
je bil postopek izveden v skladu z Zakonom o vojski iz leta 1955, po mnenju
sodišča pa naj ne bi bilo dokazov za nepravilno postopanje ali sovražnost
sodnika odvetnika. [...]
 
30. -31. [...]
 
32. V postopku so bila uporabljena materialna in procesna pravila Zakona
o vojski iz leta 1955, (Vojaških) procesnih pravil iz leta 1972 in Kraljičine
uredbe iz leta 1975.
 
33. Zakon o vojski vsebuje tudi mnoga civilna kazniva dejanja. Čeprav je
dokončna odločitev o pristojnosti v rokah civilnih oblasti, vojaškim osebam,
ki so jih obdolžene, praviloma sodijo vojaške oblasti. [...]
 
Vojaško sodišče ni redno sodišče: ustanovi se, da bi razsojalo o posameznem
kaznivem dejanju ali skupini kaznivih dejanj.
 
34. - 57. [...]
 
58. V svoji vlogi Evropski komisiji za človekove pravice z dne 28. maja
1993 je g. Findlay navedel vrsto pritožb na podlagi 1. odstavka 6. člena
Evropske konvencije o človekovih pravicah, med drugim, da mu je bila pred
vojaškim sodiščem prekršena pravica do poštenega obravnavanja ter da vojaško
sodišče ni bilo neodvisno in nepristransko sodišče.
 
59. Komisija je vlogo 22. februarja 1995 označila za sprejemljivo. V svojem
poročilu z dne 5. septembra je soglasno izrazila mnenje, da je šlo za kršitev
1. odstavka 6. člena. [...]
 
60. - 72. [...]
 
73. Menimo, da si je potrebno pri odločanju o vprašanju, ali je neko sodišče
neodvisno, med drugim ogledati način imenovanja njegovih članov in trajanje
njihovega mandata, obstoj zagotovil proti zunanjim pritiskom in vprašanje,
ali nam daje sodišče videz neodvisnosti (glej Bryan v. Združeno kraljestvo
22. 11. 1995).
 
Glede vprašanja nepristranskosti obstajata dva vidika. Prvič: sodišče mora
biti subjektivno gledano prosto osebnih predsodkov ali pristranskih nagnjenj.
Drugič: tudi objektivno gledano mora biti nepristransko, nuditi mora torej
zadostna jamstva, da izključi vsak legitimen dvom v tej smeri (glej Pullar
v. Združeno kraljestvo 10. 6. 1996.)
 
74. Opažamo, da je igral sklicni častnik v skladu s svojo odgovornostjo
po tedaj veljavnih predpisih pomembno vlogo pred obravnavo Findlayevega
primera. Odločil je, česa je g. Findlaya potrebno obtožiti in katera vrsta
vojaškega sodišča je najprimernejša. Sklical je vojaško sodišče in imenoval
njegove člane ter tožilca in zagovornika.
 
Po pravilih, ki so tedaj veljala, je imel nalogo poslati izvleček dokazov
tožečemu častniku in sodniku odvetniku, lahko pa bi tudi navedel odlomke,
ki bi utegnili biti nesprejemljivi. Za obravnavo je priskrbel priče obtožbe
in tiste priče, ki jih je obramba razumno zahtevala. Tožeči častnik, ki
je hotel sprejeti zahtevo obrambe za omilitev obtožb ali umakniti obtožbe,
je potreboval njegovo soglasje.
 
Iz teh razlogov menimo (kot pred nami že Komisija), da je bil sklicni častnik
z organi obtoževanja ne le tesno povezan, temveč tudi njihov ključni člen.
 
75. Postavlja se torej vprašanje, ali so bili člani vojaškega sodišča dovolj
neodvisni od sklicnega častnika in ali je organizacija obravnave nudila
primerna zagotovila nepristranskosti.
 
Tudi v tej zadevi soglašamo s Komisijo. Pomembno je, da so bili vsi člani
vojaškega sodišča podrejeni sklicnemu častniku. Mnogi med njimi, vključno
s predsednikom, so bili neposredno ali vsaj pogojno pod njegovim poveljstvom.
Sklicni častnik je imel nadalje moč (pa čeprav le v predpisanih okoliščinah),
da pred ali med obravnavo razpusti vojaško sodišče.
 
76. Da bi ohranili zaupanje v neodvisnost in nepristranskost sodišča, je
pomemben tudi njegov zunanji videz. Ker so bili vsi člani vojaškega sodišča
podrejeni sklicnemu častniku, g. Findlay ne verjame, da bi v objektivnem
smislu lahko govorili o njihovi neodvisnosti in nepristranskosti (glej Sramek
v. Avstrija 22. 10. 1984).
 
77. Pomembna se nam zdi tudi okoliščina, da je bil sklicni častnik hkrati
tudi potrjevalni častnik. Odločitev sodišča torej ni učinkovala, dokler
je ni potrdil, kar mu je dajalo moč po lastni volji spreminjati naloženo
kazen. To je v nasprotju z dobro utrjenim načelom, da je moč izdajanja zavezujočih
odločb (ki ne morejo biti spremenjene s strani nesodnega organa) neločljivo
zvezana s samim pojmom sodišča (glej Van de Hurk v. Nizozemska 19. 4. 1994).
 
78. Soglašamo tudi s stališčem Komisije, da teh bistvenih kršitev v sistemu
vojaškega sodstva ni mogla ozdraviti prisotnost zagotovil, kot je udeležba
sodnika odvetnika (ki ni bil član sodišča in čigar nasveti niso bili podani
javno) ali prisega članov vojaškega sodišča.
 
79. Napak, omenjenih v točkah 75 in 77, tudi ni mogoče odpraviti s karkšnimkoli
poznejšim revizijskim postopkom. Ker je šlo v postopku za resne obtožbe,
označene kot kazenske tako po domačem kot po konvencijskem pravu, je bil
vlagatelj pritožbe upravičen do prvostopenjskega sodišča, ki bi popolnoma
ustrezalo zahtevam 1. odstavka 6. člena Konvencije (glej De Cubber v. Belgija
26. 10. 1984).
 
80. Zaradi vseh naštetih razlogov, predvsem pa zaradi osrednje vloge sklicnega
častnika v organizaciji vojaškega sodišča, menimo, da so dvomi g. Findlaya
v neodvisnost in nepristranskost sodišča objektivno upravičeni.
 
Zato tudi ni potrebno, da bi preučili druge vlagateljeve pritožbe (glede
javnega obravnavanja s strani z zakonom ustanovljenega sodišča).
 
Zaključujemo torej, da je prišlo do kršitve 1. odstavka 6. člena Konvencije.